onsdag 18 augusti 2010

Död tills mörkret faller - Charlaine Harris

Nu har jag påbörjat nästa Vampyr-serie. Jag har sedan tidigare avverkat twilight-böckerna, och dom gillade jag skarpt.

Idag blev jag klar med "Död tills mörkret faller" av Charlaine Harris. Det är dessa böcker som tv-serien True Blood är baserade på.


Jag ska erkänna, jag har inte sett True Blood... trots godingen Alexander Skarsgård. Nu är jag lite nyfiken på att se den. Fast jag får nog lov att läsa ett par av böckerna innan jag ger mig på att försöka se säsong ett. Jag är ju väldigt envis när det gäller att först läsa boken och sen se filmen eller serien. När det är serier är det lite lurigare, för då kan de helt plötsligt börja mixa och hoppa lite i handlingen. Kanske inte själva huvudstoryn, men ibland sker det småsaker som händer på ett väldigt logiskt ställe i boken och på ett för filmregissörerna logiskt ställe i filmen. Bara det att för min del tycker jag inte att det är lika logiskt. Jag är mer på författarens sida.


Ja till själva boken nu då. Storyn gillar jag. Vampyrer är en fängslande overklig värld. Det var lite svårt för mig att på en gång släppa hur vampyrer ska vara enligt twilight och köpa hur de ska vara enligt True Blood. Men efter ett tag kommer jag in i det och nu är det True Bloods vampyrvärld jag är fängslad av.

Det är väldigt mycket sex i böckerna. Det roliga var att när jag köpte böckerna stod jag och pratade lite med expediten på bokhandeln. Hon undrade om jag hade läst dom (vilket var lite konstigt i och med att jag precis köpte dom...). Själv hade hon inte gjort det och var lite nyfiken på dom. Jag sa att jag egentligen inte visste så mycket om dom men att jag har hört av andra att gillar du twilight så gillar du nog dessa. Men att det är en skillnad, jämfört med det lite präktiga i Twilight är det betydligt mer sexakter i dessa. Med facit i hand av bok ett kan jag inte annat än hålla med.

Jag kommer nu ge mig på bok nummer två i serien, Levande död i Dallas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar